کد خبر: ۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی قیمت های جهانی به حجم معاملات در این بازار اشاره کرد و گفت: اگر حجم معاملات خرد ۹۰۰۰ میلیارد تومان باشد میتوان گفت خون در رگ های بازار در جریان است.

به گزارش «مخاطب۲۴» روند بورس تهران در سال ۱۴۰۰ را می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد. بورس تهران در شش ماهه ابتدایی سال و شش ماه آخر فعالیت دولت حسن روحانی که شاخص کل بورس تهران در پایان خرداد ۱۴۰۰ در محدوده یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد قرار داشت. روند شاخص بورس تهران پس از انتخابات تغییراتی را به همراه داشت. در ادامه پیش بینی بازار سهام چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ و ۵ سیگنال مهم برای بورس تهران را بخوانید.

تحلیل و پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۱| بورس بازان بخوانند

 

روزبه شریعتی با اشاره به روند حرکت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: بازار از ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد یک سیکل شده بود. به طوریکه هر سقوطی که رخ می‌داد، شاخص نمیتوانست به سقف بعدی برگردد و هر نزولی یک کف جدید را امتحان می‌کرد. با این حال اوایل بهمن ماه شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رشد مقطعی خود را شروع کرد و رفته رفته به یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد نیز رسید و در سال جدید از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز گذر کرد.

وی درمورد متغیرهایی که روی بازار سرمایه تاثیرگذار هستند توضیح داد: بازار جهانی روی بازار سرمایه تاثیرگذار است. البته همین بازار متاثر از اتفاقات بزرگی از جمله جنگ روسیه و اوکراین قرار دارد. چراکه این جنگ در یکی از مناطق مهم دنیا که بسیاری از محصولات خاص مانند جو، گندم و ذرت در آن قرار دارد، رخ داده است. ۴۰ درصد بازار انرژی اروپا در دست روسیه بوده و با این حال تحریم‌های زیادی در برابر روسیه وضع شده است. به همین دلیل نظم و توازن بازار بهم خورده که نتایج مختلفی داشته است قیمت ها طوری شده اند که هفت ماه قبل هیچ تحلیلگری نمیتوانست آن را پیش بینی کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شد خارج از انتظار بود، گفت: با وجود پالس مثبتی که از سوی روسیه برای اتمام جنگ آمده است، تحریم ها و شرایطی که در جهان شکل گرفته کوتاه مدت نیست. طبق براوردها حتی اگر جنگ تمام شود  عدم توازن تا ۱۸ ماه در بازار جهانی باقی می ماند. ممکن است تا مدت‌ها در بسیاری از محصولات دنیا مخصوصا نفت کمبود عرضه و مازاد تقاضا وجود داشته باشد.

شریعتی با بیان اینکه بازار سرمایه از بازار جهانی تاثیر پذیرفته است، عنوان کرد: این تاثیر را می‌توان در رشد صنعت اوره و یا هلدینگ های پالایشی و پتروشیمی به خوبی مشاهده کرد. از طرف دیگر مذاکرات سیاسی و توافق هسته‌ای به درازا کشیده شده و مذاکرات هنوز به صورت غیرمستقیم در جریان است. رشد دلار از ۲۵ هزار تومان تا نزدیک ۲۷ هزار تومان متاثر از همین موضوع است. ذهنیت بازار این است که توافق صورت می‌گیرد، پول های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود و صادرات نفت به ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد. بازار به این درک رسیده است که به توافق رسید به مذاکرات به نفعش است.

وی ادامه داد: همچنین نزدیک فصل مجامع هستیم، دی پی اس ها از قیمت سهم ها کم می شود و سرمایه گذاران باید به این موضوع اهمیت دهند. اگر حجم معاملات خرد ۹۰۰۰ میلیارد تومان باید میتوان گفت خون در رگ های بازار در جریان است اما اگر حجم معاملات به کمتر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان برسد در بازار رکود رخ میدهد. بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان نیز دوره خنثی بازار محسوب میشود.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.